- Mewujudkan budaya pemasaran dalam meningkatkan lagi imej dan keterimaan masyarakat terhadap UTeM.
- Meningkatkan lagi daya saing (competitiveness) UTeM sebagai Universiti awam yang membekalkan program kejuruteraan dan teknikal.
- Menyumbang ke arah pencapaian terhadap Objektif Strategik Pertama dalam Perancangan Strategik UTeM 2012-2020 iaitu Melonjak Kecemerlangan Pendidikan Teknikal.
- Menyelaras dan memantapkan perancangan aktiviti promosi dan pemasaran program akademik UTeM.
- Melalui program pemasaran UTeM ke luar negara secara terancang dan optimum dapat mencapai sasaran dalam Lonjakan 8 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2015-2025 iaitu Keunggulan Global.
- Keterlibatan rakan-rakan strategik universiti dan industri ternama dalam dan luar negara dapat digemblengkan bersama dalam usaha memasarkan jenama UTeM di pasaran pendidikan tinggi dalam dan luar negara.